JUST SAYIN'

Pratade om människor med problem i skolan förut idag, kom att tänka på vad många det finns som behöver extra hjälp, vissa med ADHD, ADD, dyslexi, dyskalkeli(eller hur det stavas) osv osv. Det är så många lärare, vill dock inte dra alla över en kamm, men som skiter i elevens handikapp. Läste förut att en elev med dyslexi behöver:
Dator med hjälp av rättstavning
Extra tid till prov
Muntliga prov ska erbjudas
Läraren ska kunna läsa upp provfrågorna för att göra eleven förstådd
Ge ut läxor/provpapper före andra eveler för att kunna läsa igenom osv i tid.
Och mycket mer!

Istället för att ge eleverna den tid dom behöver så skiter dom i det och blir kallade till kurator (te.x) för att fylla i papper och söka om pengar från försäkringskassan pga deras handikapp eller för att behövt gått om något/några år på gymnasiet. Det är så sjuuuukt fel. Om jag någon gång i mitt liv blir lärare på något vis ska jag inte bara skriva i en utvärdering och TRO att människan har något handikapp, som många gör. Hör om det är okej med föräldrarna att skicka iväg dom på utredning om fråga om föräldrar/anhöriga märker några problem. Helvete vad grinig jag blir.

Nu ska jag ta kvällen och hoppas att jag har något roligare att skriva om när jag vaknat igen! KISSANDLOVE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0